چطور یک تسهیلگر افتضاح باشیم؟
23 بهمن 1398
ارسال شده توسط گیلدا بروجردی

خوب درباره مهارتهای تسهیلگر زیاد گفته و نوشتهشده، کارگاهی در تسهیلگری نیست که در آن نگفته باشند تسهیلگر باید مثبت اندیش باشد و مهارتهای حل مسئله و مدیریت زمان و حفظ فضای مشارکتی را بلد باشد. درباره همین ویژگیها بیشتر خواهم نوشت چون فکر میکنم تیتروار نوشتن مثلاً مهارت حفظ فضای مشارکتی کار بسیار راحتی است؛ اما وقتی پای عمل به میان میآید آدم نمیداند بالاخره دقیقاً این مهارت حفظ فضای مشارکتی را چطور پیاده سازد؟
بگذریم.
اینجا فهرستی از ویژگیهای آوردهام که فکر میکنم اگر مرتکب شویم با سرعت هرچهتمامتر بهسوی شکست پیش خواهیم رفت. گفتم شاید از لیست کردن مهارتها کمی واقعیتر به نظر برسد:
بریم لیست
- گزارش نوشتن بلد نباشد.
- نداند که زبان “رشد” کتبی است.
- نداند که زبان “گروه” کتبی است.
- کتاب نخواند.
- ارزیابی خود را بهطور مستمر انجام ندهد.
- بازخورد نگیرد.
- به دنبال یادگیری نباشد.
- از همکارانش متنفر باشد.
- مدام از رئیس بدگویی کند.
- با مردم رسمی برخورد کند.
- توصیهکننده باشد تا عملکننده.
- دیر پاسخ بدهد تا باکلاس به نظر برسد.
- اهل سرچ گوگل نباشد.
- به کارش به شکل کار کارمندی نگاه کند.
- سخنگوی گروه باشد.
- اگر چیزی را از کسی یاد گرفته به روی خودش نیاورد و نقل منبع نکند.
- با هیچ تسهیلگر دیگری در ارتباط نباشد.
- بهجای همراهی با آدمها، آقابالاسرشان باشد.
- بهجای دیگران فکر کند.
- مشکلات را بزرگ جلوه دهد و راهحلها را کوچک.
- نسخه بپیچد و راهحل بدهد.
- نگاه جنسیتی داشته باشد.
- اسم آدمها را به خاطر نسپارد و مدام بپرسد ببخشید شما آقای؟ خانم؟
- دفترچه یادداشت نداشته باشد.
- یک مدل محتوا مثلا برای برگزاری کارگاه داشته باشد، همان را شصت سال ارائه دهد.
- با مردم عادی با زبان آکادمیک صحبت کند.
- در فضای آکادمیک نتواند دانش مکتوبی از خود ارائه دهد.
- مدام غرغر کند و فکر کند اینطور عمیقتر به نظر میرسد.
- انتقادگر باشد و به این ویژگیاش افتخار کند.
- آخرین کتاب غیردانشگاهیای که خوانده ر ا به یاد نیاورد.
- نداند مدل ذهنی یعنی چی؟
- نداند گروه باید باهم تعامل داشته باشند وگرنه فقط اسمش گروه است.
- مدام به خودش افتخار کند.
- کار دیگران را زیر سؤال ببرد.
- از همکارانش بهعنوان دستوپا چلفتیها یاد کند.
- فقط بلد باشد برای “پایان خوش” عکس بگیرد.
- تفاوت فرایند و محتوا را بلد نباشد.
- خودش را عضو گروه قلمداد کند.
- وعده بدهد.
- داور باشد.
- فرق مربی و تسهیلگر را نداند.
دیدگاهتان را بنویسید