برنده-برنده

یکی از جدیدترین روش های تفکر که شاید کمتر با آن آشنایی داریم شیوه تفکر برنده- برنده است.
ما اغلب یاد گرفته ایم اگر می خواهیم در مذاکره برنده باشیم طرف مقابل را باید ببریم. انگار مسابقه است یک نفر برنده و دیگری بازنده
اما شیوه نوین ارتباطات به ما چیز جدیدی یاد می دهد اینکه وقتی در مذاکره ای قرار می گیریم چه کار کنیم که دو طرف بنده باشند
برایتان مثالی می زنم
وقتی تازه کار بودم و در انجمن خیریه ای برای زنان فقیر کار می کردم، خیرینی بودند که ماهانه مبالغ بسیاری را هزینه می کردند،
آن ها چشمداشتی نداشتند، هرماه مبالغی را واریز می کردند
انجمن هم برای تقدیر و تشکر از آن ها هر از چندگاهی آن ها را به چلوکبابی دعوت می کرد.. اغلب نمی آمدند یا سرسری
می گرفتند. آن ها ثروتمند بودند و خودشان می توانستند در بهترین رستوران های ایران که چه عرض کنم جهان، غذا بخورند و
ضمن اینکه این قبیل خرج ها را هم اضافی می دانستند.
اینکه ما به عنوان یک انجمن توانسته بودیم اعتمادشان را جلب کنیم که هرماه مبلغ هنگفتی را پرداخت کنند برنده شدن ما بود.
می توانستیم بگوییم آن ها برای خیر و رضای خدا این کار را انجام می دهند پس برنده اند.
اما همیشه در پی آن بودیم که آن ها هم خوشحال شوند و برای همین از به این فکر کردیم که چطور می شود آن ها هم برنده شوند؟
راهی که پیشنهاد شد و مورد استقبال قرار گرفت: معرفی الگوهای موفق بود.
جلساتی ترتیب دادیم که با حضور خیرین، زنانی که روزی تحت پوشش انجمن بودند اما درنهایت توانسته بودند مسیر موفقیت و
رشد خود را طی کنند و خود را از دایره فقر خارج کنند، از مسیری که طی کرده بودند و تجربه هایشان می گفتند و این احساس
“برنده بودن” را به هر دو طرف القا می کرد. حالا خیرین برنده بودند چون می دیدند تلاششان به ثمر نشسته و زنان هم برنده بودند،
چون مسیر موفقیت را طی کرده بودند و حالا الگو و الهام بخش دیگران بودند.
و آنچه یاد گرفتم این بود:
استراتژی برنده- برنده بسیار زیباتر از استراتژی برنده- بازنده است.
#تسهیلگری_اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید